Saturday 21 June 2014

Eindevaluatie

Het semester is weer voorbij, en hiermee ook de cursus Mediawijsheid. In deze blog kijk ik terug op mijn nulmeting, en geef ik mezelf uiteindelijk een punt. 

Oordeelsvorming

Met betrekking tot de oordeelsvorming staat kritisch denken centraal. Kritisch denken over mijn eigen werk kan ik heel goed - ik eis veel van mezelf, vooral bij mijn blogs. Dit toepassen op andere studenten blijft lastig, hoewel ik wel een paar keer heb geoefend om feedback te geven. Ik ben er wel op vooruit gegaan, maar het kan nog beter.

Dat ik tot een gewogen oordeel kan komen over concepten van een veranderende samenleving laat ik vooral zien in mijn blog over privacy. Hoewel ik feedback kreeg dat ik nog wat meer mijn eigen mening aan het stuk toe mocht voegen, vond ik dat het stuk mijn standpunt over privacy vrij duidelijk naar voren bracht. In plaats van te praten over wat ik persoonlijk vond, onderbouwde ik mijn standpunt met argumenten - wat naar mijn mening tot een sterker betoog leidt.

Met betrekking tot het mezelf beoordelen in het kader van de geformuleerde leerdoelen - ik ga ervanuit dat ik hier capabel voor ben, anders zou deze evaluatie een nutteloze exercitie zijn.

Communicatie

Mijn voornaamste doel met betrekking tot communicatie was om minder stil te zijn in groepsverband. Vooral bij het voorbereiden van het college wilde ik meer inbreng geven. Dit is naar mijn gevoel heel goed gegaan, ik had niet het gevoel dat ik minder praatte dan mijn andere groepsgenoten. Ook de communicatie buiten de vergaderingen om gingen goed.

Hiermee samen hangt dat ik ook actiever wilde zijn in de klas. Hoewel we allemaal de middelbare school al lang achter ons hebben liggen, blijft er een soort van cultuur waarbij het "niet cool" is je hand op te steken. Aangezien het juist het doel van de cursus is dat studenten ook bijdragen aan de colleges, heb ik geprobeerd meer deel te nemen in de discussies en kritische vragen te stellen. Naar mijn mening is dit heel goed gelukt.

Ook met de presentatievormen ben ik uit mijn "comfort zone" gegaan. Het format blog ben ik niet vies van (op mijn boeken-blog heb ik er al onderhand 800 geschreven), maar de stap maken naar een beargumenteerde academische blog kostte moeite. Om mijn blogs te verbeteren heb ik vooral gebruik gemaakt van abstractiseringen van de theorie in de vorm van plaatjes, bijvoorbeeld in mijn blog over de indie auteur. Ik ben heel erg bekend met het geschreven woord, maar visualisaties zijn in deze digitale samenleving ook ongelofelijk belangrijk. Vandaar dat ik ervoor heb gekozen mijn eindproject in een video-vorm te gieten, in plaats van het traditionele paper.

Leervaardigheden

Met betrekking tot de leervaardigheden maakte ik me zorgen over het project-gebaseerd werken. Plannen en werk verdelen is iets waar ik altijd moeite mee heb, vooral als er geen deadlines gesteld worden. Het is me gelukt om de blogs te spreiden, en er één per maand te schrijven in plaats van ze allemaal in juni in elkaar te flansen. Ook het bijhouden van het eindproject ging relatief goed. Hoewel ik wat complicaties tegen kwam, haalde ik met het verplaatsen van de deadline het prima om de veranderingen aan te brengen. Behalve projectmatig werken heb ik ook ervaring opgedaan met Sony Movie Studio 13 Platinum, Adobe Premiere Pro, Adobe Photoshop CS5.

Conclusie

Even een korte opsomming van plus en minpunten:
+ actief geparticipeerd in de les en binnen de collegegroep
+ gewerkt aan visualisatie
+ het tempo goed bijgehouden en niet alles tot het laatste laten zitten
+ creatief omgegaan met de leerstof
- soms is het moeilijk om net die éne stap verder te denken
- geef vaak toch nog sociaal wenselijke feedback, of probeer het lief in te pakken

Als een eindcijfer stel ik een 8 voor.

No comments:

Post a Comment